Ulun Danu Beretan tempel en de watervallen

13 mei 2018 - Bali, Indonesië

Zondag 13 mei

Ook vandaag hadden we een scooter gehuurd. Het beviel ons heel goed en het was de makkelijkste manier van reizen. Rond 09.30u stapten we weer op de scooter. De eerst volgende stop was de Ulun Danu Beretan tempel. Het was ongeveer anderhalf uur rijden vanaf ons guesthouse. Na 20 minuten rijden, merkten we dat bochten nemen niet heel soepel ging, dus stapten we af om te kijken wat er aan de hand was. Al snel zagen we dat de achterband helemaal leeg was gelopen. Aangezien we net buiten de stad zaten, besloten we een stukje terug te lopen. Onderweg vroegen we aan verschillende locals of ze wisten waar een garage zat, maar uiteindelijk hadden we er geen kunnen vinden. Daarna belden we de man van het guesthouse om te vragen of hij ons kon helpen. We konden ruilen van scooter, zodat wij verder konden met onze trip. Om 12.00 uur kwamen we aan bij de tempel. Inmiddels was het een stuk frisser geworden en was er meer bewolking. Het uitzicht op de tempel was dus vanwege het weer een stuk minder mooi dan dat we gehoopt hadden. Maargoed, dat mocht de pret natuurlijk niet drukken. Nadat we hadden geluncht reden we naar de volgende stop: de Sekumpul & Fiji watervallen. Het was een mooie weg om te rijden, want de weg liep dwars door de bergen van Bali. Helaas zat het weer niet echt mee en hebben we onderweg moeten schuilen voor een regenbui. We gingen bij een klein eettentje zitten en aten nog een Indonesische noodlessoep. Toen het droog was gingen we verder. Een kwartiertje later kwamen we bij een registratiepunt aan. Hier betaalden we voor een gids en een fles water. Onze gidsen waren twee jongens van 17 en 18 jaar. Met z'n vieren daalden we op onze scooters af naar de watervallen. Bij de laatste parkeerplaats moesten we de scooters stallen en vanaf daar liepen we verder naar de watervallen. Het was een flinke wandeling om bij de Sekumpul waterval te komen, maar het uitzicht was prachtig. Na een frisse duik in het water klommen we verder naar de Fiji watervallen. De watervallen lagen veel dieper in de jungle, waardoor deze wandeling ook een stuk moeilijker was. We liepen door het water en over de rotsen tegen de stroming in. Aan het einde van de stroming kwamen we uit bij drie hoge watervallen. Om 16.30 uur besloten we terug te gaan naar onze scooter, omdat we nog twee uur moesten rijden voordat we terug in Ubud waren. De terugweg was een ware hel; we hebben twee uur kou zitten lijden op de scooter. Gelukkig werd het warmer toen we dichter bij Ubud kwamen. Uiteindelijk waren we rond 19.30 uur terug bij het guesthouse.