Borobudur en Prambanan

7 mei 2018 - Yogyakarta, Indonesië

Vanochtend om 04.15 ging de wekker. Toen we beneden bij de receptie aan kwamen kregen we een ontbijtbox mee met een paar sneden brood en omelet. Voordat we vertrokken, rookten we buiten nog een sigaret en het verbaasde ons dat er al redelijk wat mensen op straat waren in deze vroege ochtend. Rond 05.00 werden we opgehaald door onze taxichauffeur die ons naar de Borobudur en Prambanan zou brengen. Hij reed in een klein zwart busje met nog wat andere toeristen. Om 05.30 werd het licht, waardoor we een prachtig uitzicht hadden vanuit de bus. Een half uur later kwamen we aan bij de Borobudur. Na het welkomstdrankje en een sigaret, hadden we besloten om een gids mee te nemen. De wat oudere, maar zeer vriendelijke gids sprak ook Nederlands. Hij wist veel over de geschiedenis en de reliëfs van de tempel te vertellen. Gelukkig konden we de rode draad in de onderwerpen waar hij het over had goed genoeg volgen, aangezien zijn Nederlands een beetje gebrekkig was. Tijdens de rondleiding werden we (vooral Robin) van alle kanten bekeken en na geroepen door de Indonesische toeristen. Ook hij was een lopende attractie met z'n blanke huid en blonde haren. Nadat de rondleiding was afgelopen, liepen we naar de meeting point. Onderweg daar naar toe werden we door verschillende groepjes Indonesische kinderen aangehouden die met ons op de foto wilden. Zo'n 10 foto's met ongeveer 30 kinderen verder, konden we eindelijk door naar de meeting point. Om 08.30 vertrokken we naar de volgende tempel: de Prambanan, een lange rit van bijna 1,5 uur. We hebben niet veel meer dan de binnenkant van onze ogen gezien tijdens deze reis. Net voordat we bij de Prambanan kwamen, werden we allebei zwetend wakker van de hitte. Niet alleen in de bus, maar ook buiten was het flink heet geworden. De temperatuur was rond de 30°C toen we om 10.00 op de parkeerplaats liepen. Nog half slapend en vermoeid door het warme weer slenteren we het park op. Na het welkomstdrankje besloten we om naar de tempel te lopen. Dit keer hadden we geen gids, maar dat vonden we allebei niet erg. We maakten wat foto's van elkaar, klommen in de tempel en liepen wat rondjes. Onderweg kwamen we een restaurantje tegen met lopend buffet. Daarna zijn we terug gelopen naar de meeting point, waar we om 12.00 weer terug reden naar het hotel. Het was een zeer indrukwekkende, maar ook leerzame tour die we niet snel zullen vergeten.

1. Linda:
    7 mei 2018
    Veel plezier samen!! Ga vanavond ff op m’n gemakje lezen wat jullie mee maken😃
  2. Jacqueline:
    7 mei 2018
    Robin uitkijken dat ze je daar niet houden 😜. Geniet ervan samen! Ik houd jullie reisblog in de gaten 👍. Doei 😚
  3. Bianca Neijs:
    7 mei 2018
    Fijn dat jullie zo genieten. Mooie foto's voor ons flashback ☺. En er komt nog meer moois. Heel veel plezier. Xxx